Wij gebruiken cookies. Akkoord
  • Gratis luxe bezorgservice vanaf € 750,-

Blog

5 interessante feiten over containers.

5 interessante feiten over containers.

Containers zijn anno 2021 niet meer weg te denken en een meer dan ingeburgerd begrip. De transportsector kan niet zonder, net als alle ondernemingen die goederen of grondstoffen willen kunnen importeren of exporteren. We bespreken vijf interessante feiten over containers.

De prijs van zeecontainers heeft gevolgen voor het winkelaanbod.

Een zeer actueel feitje: de prijs van zeecontainers is de afgelopen geëxplodeerd en dat heeft gevolgen voor het winkelaanbod. Verkopende partijen die goederen importeren die via zeecontainers verscheept worden moeten de flink hogere transportkosten gaan doorberekenen aan klanten, dus de prijs van zeecontainers kan gevolgen hebben voor de prijs van producten in de winkel, zoals bijvoorbeeld meubels. Ook kan de stijgende prijs van zeecontainers ervoor zorgen dat winkels (tijdelijk) minder voorraad hebben.

Ook een opslag container huren is mogelijk, maar dit is in de regel niet een container die geschikt is voor hetzelfde soort transport als zeecontainers. Die moeten immers voldoen aan strenge ISO-eisen voor veilig vervoer en voor het behoud van de kwaliteit van de goederen die erin vervoerd worden. Het is in sommige gevallen wel mogelijk dat een opslagcontainer een afgekeurde zeecontainer is. Deze lenen zich vaak echter nog steeds uitstekend voor opslag of voor de bouw. De container werd pas in 1956 uitgevonden

Hoewel Nederland al honderden jaren handel drijft over de gehele wereld, en natuurlijk niet in de laatste plaats goederen uit Indië naar Nederland vervoerde, werd de container pas in 1956 uitgevonden. De Amerikaan Malcolm McLean is verantwoordelijk voor de uitvinding van de container.

Om een container naar behoren te kunnen gebruiken, moet je hem altijd waterpas neerzetten. Niet alleen omdat de inhoud daardoor op z’n plaats blijft, maar ook omdat het anders vaak zo is dat de containerdeuren niet meer opengaan. De meeste containers komen uit China

‘Made in China’ stond in het verleden nooit voor kwaliteit. Toch is het zo dat bijna alle containers in China worden gemaakt. De hoge prijzen van containers kunnen dus zeker ten dele aan China toegeschreven worden, hoewel schaarste en de prijs van grondstoffen natuurlijk ook de prijs opdrijft.

Het belangrijkste feit over containers is echter dat ze onmisbaar zijn in deze tijd. Juist daarom is de prijs van een zeecontainer ook zo relevant voor de economie. Zou Malcolm McLean dat hebben kunnen voorzien in 1956 toen hij de eerste container uitvond ?

bron: TTM.nl

Bekijk meer blogs
Sluiten